Elektrisch motorrijden

Waarom? Of juist niet?

Om maar gelijk een vooroordeel te benoemen; elektrisch rijden is niet saai of karakterloos. Ja, op zo’n licht E-brommertje misschien, maar dat is een 250cc forensen motor van 20 jaar oud ook.

Een acceleratie in een paar seconden naar de 100, dat kan toch niet saai zijn? En of ze sturen en remmen? Overtuig jezelf.

Actieradius dan?

Hoe fijn is het om altijd met een volle “tank” van huis te gaan? Met een EV kan dat. En het gros van de motorrijders rijdt geen uren achtereen. Als forens is 75km enkele reis meestal wel de max. De gemiddelde forens rijdt zo’n 25km.

Als recreatieve motorrijder moet er ook op tijd koffie gedronken worden, of niet? De kunst is dus om een open mindset te hebben, en die momenten te combineren met (snel)laden. Werk gedaan? Uitsmijter op? De “tank” is weer vol.

Laden doe je met een snelheid van 400km actieradius per uur. Dat is dus 100 km in een kwartiertje. Oftewel, de tijd die de bestuurder nodig heeft voor een sanitaire stop, een bakkie koffie en een praatje met een verbaasde passant: “Huh, een elektrische motor?”

Een motor moet mooi en praktisch zijn!

Mooi kun je aan bijvoorbeeld een Italiaan wel over laten. Uit massief aluminium gefreesde delen, carbon delen zoals op alle topmodellen van de grote merken. Praktisch zijn de vele opties voor tanktassen, koffers of soft bags. En de eerste EV adventure bikes zijn ook een feit, met goede ergonomie en windbescherming.